14 August 2020

Q&A: Studying Fashion & Studying Abroad

Postaus sisältää mainoslinkkejä (affiliate) // This post contains ad links (affiliate)

Q&A: Studying Fashion & Studying Abroad

Nyt kun kaikki opiskeluun liittyvät aiheet on taas näin syksyn kynnyksellä ajankohtaisia, ajattelin että pieni kysymyksiä & vastauksia -postaus mun opintoihin liittyen nyt niiden päättymisen jälkeen voisi olla mielenkiintoinen ja toivottavasti hyödyllinenkin joillekin teistä! Pyysinkin Instagramin puolella teitä laittamaan kysymyksiä tulemaan joko muodin opiskeluun tai ulkomailla opiskeluun liittyen, joten tässä vastauksia niihin. Toivottavasti näistä on tosiaan apua ja hyötyä, tai muuten vain kiinnostavaa luettavaa, ja jos vielä jää jotakin kysymyksiä mieleen niin laittakaa niitä postauksen kommentteihin. 

Now that study related posts and topics are current again with schools and unis starting back, I thought I'd do a little Q&A about my studies now that I've completely finished with them. I asked you to send in questions on Instagram about studying fashion and studying abroad, and here are my answers. I hope at least some of you will find this post helpful, informative or just entertaining, and if you have anything else you'd like me to answer then make sure to leave your question in the comments of this post!

Summer outfit with linen shirt, green shorts, straw bag and straw hat - Kesämuoti, pellavapaita, vihreät shortsit, olkilaukku, olkihattu

Cellbes linen shirt (PR gift, here) // Gina Tricot shorts (second hand, similar) // H&M hat (similar) // H&M bag (similar) // Birkenstock shoes (here)

Shop the Look

Oliko hakuprosessi miten erilainen verrattuna Suomen yliopistoihin? // How did the application process differ from applying to Finnish universities? 

Ehdottomasti suurin ero on/oli pääsykokeiden puuttuminen. Pääsykokeiden sijaan hakuprosessissa huomioitiin lukion päättötodistus, YO-todistus, suositukset, sekä motivaatiokirje. Joillekin aloille ja yliopistoihin vaaditaan myös esimerkiksi portfolio ja IELTS-kielitesti, mutta itse en joutunut kumpaakaan tekemään. Sanoisin, että kaikkein tärkein on juurikin tuo motivaatiokirje, joka osoittaa sen kuinka kovasti tosiaan haluat päästä opiskelemaan valitsemaasi alaa. Varsinainen hakeminen puolestaan on aika samankaltaista kuin Suomessakin, muistaakseni kerralla voi hakea viiteen eri ohjelmaan ja hakeminen tapahtuu UCAS-nettisivujen kautta, joka vastaa Suomen Opintopolkua. 

The biggest difference is that there wasn't an entrance exam, which is something pretty much all universities in Finland have. Instead of the exam it was my high school diploma, matriculation examination diploma, references and motivation letter that determined me getting accepted. I know some universities and degrees also require a portfolio and IELTS test, but personally I didn't have to do either. I'd say the most important thing is/was that motivation letter, as it shows just how much you really want to study the degree you're applying for. The actual applying goes pretty much the same way in both countries, I think it's somewhere around 5 different unis/programmes you can apply for, and we have a similar platform to UCAS here in Finland. 

Studying fashion, studying abroad - muotiopinnot, opiskelu ulkomailla, ulkomaille opiskelemaan

Miksikä lopulta valmistuit, mikä on tutkintonimikkeesi? // What did you receive your degree in? 

Lopullisessa tutkintotodistuksessa lukee "Bachelor of Arts in International Fashion Branding with First Class Honours".

My final degree certificate says 'Bachelor of Arts in International Fashion Branding with First Class Honours'. 

Kaduitko koskaan ulkomailla opiskelua? // Did you ever regret studying abroad? 

Valehtelisin jos väittäisin, etten koskaan katunut ulkomaille opiskelemaan lähtöä. Oli aikoja ja hetkiä, kun olisin syystä tai toisesta halunnut olla Suomessa - välillä henkilökohtaisista syistä, välillä taas ihan vain siksi että tuntui että asiat olisi ollut niin paljon helpompi hoitaa Suomessa. Mutta yleisesti ottaen ja kokonaiskuvaa katsoen en kuitenkaan kadu päätöstä opiskella ulkomailla. Se oli mun nuoruuden pitkäaikainen haave, ja monessa mielessä opettava ja kasvattava kokemus. 

I'd be lying if I said that I never regretted studying abroad. There were times and moments when I would have preferred to be in Finland, for one reason or another. Sometimes it was because of personal reasons, other times purely because I felt it would have been easier to handle all those life admin things in Finland. But generally speaking and looking at the picture as a whole, I definitely don't regret studying abroad. It was my longtime dream, and it taught me a lot in more ways than one. I also think I grew, matured and got more independent than I would have if I had stayed in Finland. 

Summer fashion inspiration, fashion blogger - Kesämuoti, muotibloggaaja, Helsinki
Studying fashion, studying abroad, expat student - Muotiopinnot, opiskelu ulkomailla, ulkosuomalainen, yliopisto, opiskelija

Miten otit / otitko opiskellessa huomioon tulevaisuuden urahaaveet? // How did / did you take into account career dreams and aspirations when studying?

Alunperinkin päädyin ulkomaille opiskelemaan nimenomaan muotia, sillä se jo itsessään oli mulla pitkään haaveissa. Vielä opintojen alkaessakin mun urahaaveet keskittyivät hyvin vahvasti juurikin muodin markkinointiin ja sen parissa työskentelemiseen, mutta opintojen edetessä urahaaveet ja -suunnitelmat hieman muuttuivat ja ns. laajenivat. Vaikka edelleen rakastan muotia ja kliseisesti sanoen "fashion is my passion", niin nykyään urahaaveet keskittyy erityisesti vaikuttajamarkkinointiin, sosiaalisen mediaan ja PR-toimintaan yleisemmin. Opintojen aikana puolestaan yritin esimerkiksi ryhmäprojekteissa ottaa vastuulleni näihin aihealueisiin liittyviä juttuja, ja muutenkin mahdollisuuksien mukaan tehdä sellaisia valintoja kurssien ja kurssitehtävien suhteen, joiden ajattelin hyödyttävän eniten tulevaisuuden urahaaveita silmällä pitäen. 

Studying fashion and studying abroad per se were my longtime dream anyway. At the start of my degree my career dreams and aspirations were still very much focused on working with fashion and doing fashion marketing, but over the course of my studies my dreams, aspirations and plans changed and widened a little bit. Although I still love fashion, and to say it in the most cliche way 'fashion is my passion', nowadays my career dreams and plans are more generally about influencer marketing, social media and PR, rather than being purely fashion focused. During my studies I tried to choose e.g. group project responsibilities surrounding these topics, and generally make choices that I thought would benefit my career the most when it was possible. 

Studying fashion abroad - Muodin opiskelu Iso-Britanniassa
Photography by Aada K., editing by Pinja K.

Joss haluat lukea aikaisempia postauksia mun opintoihin liittyen, niin kurkkaa ainakin nämä:


If you want to read previous posts about my studies, check out these:

Find Me:
SHARE:

20 March 2020

Leaving Glasgow

Glasgow City Chambers, George Square

Huh miten nopeasti tilanteet elää ja asiat muuttuu, ei voi muuta sanoa! Instagramin puolella aihetta jo sivusinkin, mutta mulle tuli tosiaan melkoinen äkkilähtö Glasgow'sta ja matkustan Suomeen jo tänään, aikalailla kaksi kuukautta aikaisemmin kuin olin alunperin suunnitellut. Tätä postausta kirjoitankin myöhään torstai-iltana lentokentältä, sillä päätin varmuuden vuoksi tulla tänne jo nyt illalla, sillä kotoa olisi kuitenkin pitänyt lähteä kolmen aikaan aamuyöstä.

Vallitsevan koronavirus-tilanteen takia meillä luonnollisesti loppui kaikki lähiopetus yliopistolla ja kaikki tulevat palautukset siirtyivät onlineen, myös kandin joka meidän piti alunperin palauttaa sekä fyysisesti että elektronisena versiona. Myös toukokuun koe vaihtui raporttiin, ja sen vuoksi mulla ei oikeastaan ollut enää mitään sen erityisempää syytä pysyä fyysisesti Glasgow'ssa, kun saan ihan yhtä hyvin hoidettua kaikki kouluhommat Suomestakin käsin ja tarkoitukseni oli joka tapauksessa palata Suomeen mahdollisimman pian opintojen päättymisen jälkeen.

Suoraan sanottuna tulen persauksen alle laittoi kuitenkin yhä kiristyvät toimenpiteet niin Suomessa kuin Iso-Britanniassakin, mikä lopulta johti siihen että tiistai-iltana paniikissa etsin lentoja, jotka buukkasin sitten lopulta nyt perjantaille. Keskiviikkoiltapäivänä sain kuulla uutisia, jotka pisti tiistailta laantuneen paniikki-moodin uudelleen päälle, ja soittelinkin jo Finnairin asiakaspalveluun tarkoituksenani siirtää lennot vielä perjantailta torstaille. En kuitenkaan päässyt linjoilla läpi ja lisätietojen saaminen lievitti paniikkia taas sen verran, että pitäydyin suosiolla näissä perjantain lennoissa.

Pari päivää meni raivokasta muuttokarsimista, -pakkausta ja -siivousta tehdessä, ja tänään iltapäivällä on tosiaan tarkoitus munkin laskeutua pysyvästi Suomeen. Muutamat muutkin ulkosuomalaiset on näyttäneet palailevan takaisin koti-Suomeen, ja itsekin liityn siis pariksi viikoksi ulkomailta palaavien karanteenikerhoon. On ollut jotenkin hurjaa nähdä Koronan vaikutukset ihan koko maailmaan, eikä kyllä olisi uskonut että oman elämän aikana näkee ja kokee jotain tällaista!

Enkä kyllä ikinä olisi osannut kuvitella tällaista lopetusta mun Glasgow-ajalle. Ei kandin palautus -kuvaa, ei juhlistamis-drinkkejä, ei viimeisiä kahvitteluja... Kaikki tapahtui jotenkin kuin pikakelauksella. En ehtinyt kunnolla näkemään ja hyvästelemään oikeastaan ketään Glasgow'n ystävistäni, enkä todellakaan ehtinyt varautumaan lähtöön itsekään. Nämä muutamat päivät onkin mennyt ihan kuin jossain sumussa, tai kuin katselisi omaa elämää ulkopuolisen silmin.

Mutta nyt ei siis muuta kuin Suomen päässä karanteeni-pesää pystyyn. Sormet ristiin etten tule hulluksi!

Oh boy how quickly things change and circumstances develop! I already touched on this over on my Instagram, but in case you missed the news on that side: I ended up having quite a flying exit from Glasgow and I'm actually travelling back home to Finland already today - pretty much exactly two months earlier than originally planned. I'm writing this post late on Thursday night from Glasgow Airport, as I decided to play it safe and come and spend the night here because I would have had to leave the house around 3am anyway. 

Because of the current Coronavirus situation, all face-to-face teaching obviously ceased and everything got moved online, also my dissertation hand in which we initially had to do online and as a hard copy. The exam that would've been in May also got swapped to a report instead, and so I didn't really have anything that would have needed me to be physically in Glasgow anymore as I can now do everything from Finland as well, and my plan was to return to Helsinki pretty much straight after that exam anyway. 

But what really got me proceeding quickly was the rapidly changing circumstances both in Finland and in the UK, which eventually lead me to panic looking for flights on Tuesday and then booking these Friday ones. On Wednesday afternoon I heard news that put me in my panic mode again and got me calling to the Finnair customer service number and try to change the flights from Friday to Thursday already. However, I didn't get through the lines and after hearing some further information my panic relieved a bit and I ended up sticking to my Friday flights anyway. 

So I've spent the last two days frantically clearing out my stuff, organising, packing, sending parcels and cleaning my room, and if all goes well I'll be landing on the Finnish mark just after 1pm UK time today. I've seen a few other Finnish expats returning due to the virus too, so I'll be joining that quarantine club. It has actually been quite surreal to see just how greatly this virus affects the whole world, and I would never have imagined that I'll be seeing and experiencing something like this during my life! 

And I also never thought I'd be leaving Glasgow like this. No 'dissertation handed in' -photo, no celebratory drinks, no last coffee dates... Everything just happened almost like on a rewind. I didn't get to properly say goodbye to any of my Glasgow friends, and I certainly didn't have time to mentally prepare for the move myself. These few days have felt like I've been walking in a fog, or as if I'm looking at my own life from a distance with the eyes of someone else. 

But now it's time to just get back to Finland and put up my little quarantine nest. Keep your fingers crossed that I'm not going to lose my mind!

Find Me:
SHARE:

16 March 2020

Style Differences Between Finland and The UK

Postaus sisältää mainoslinkkejä (affiliate) // This post contains ad links (affiliate)

Outfit with grey wool coat - Asu harmaan villakangastakin kanssa

Instagramissa postaustoiveita kysellessäni sain eräältä seuraajalta ehdotuksen suomalaisen ja brittiläisen muodin / tyylin vertailusta. Ehdotus oli mun mielestä ihan super hyvä ja mielenkiintoinen, eli tässäpä siis mun huomioita suomalaisten ja brittiläisten tyyleistä ja niiden eroavaisuuksista, joita olen nyt näiden melkein neljän vuoden aikana pannut merkille. Jos siellä on muita Britannian suomalaisia niin olisi kiva kuulla, ootteko mun kanssa samaa mieltä? Tai ylipäätään muita ulkosuomalaisia, miten suomalaisten tyyli ja pukeutuminen eroaa asuinmaanne kansalaisten pukeutumistyyleistä? Niin ja hei, niitä postaustoiveita ja -ideoita saa aina heittää ilmoille, vaikken niiden perään sen erityisemmin kyselisikään!

A little while ago I asked on Instagram what you would like to read about, and I got a suggestion to do a blogpost comparing Finnish and UK style / fashion. I really liked the idea and thought it'd be an interesting one, so here you have it, some of the differences I've noted between the Finnish and British way of dressing during these almost four years I've lived here. If there are any other expats reading this, I would love to hear how the style and way of dressing of the people in your native country differ from that of the people in the country you live in? Oh, and remember that you can always keep those blogpost suggestions coming even if I don't specifically ask for them! 

Finnish expat fashion blogger - Ulkosuomalainen muotibloggaaja

Suomalaiset pukeutuu huomattavasti konservatiivisemmin, kun taas brittien tyyli on usein rennompi ja boheemimpi - varsinkin nuorilla!

Kaikkein suurimman eron oon huomannut ehdottomasti siinä, mitä ihmiset pukevat päälleen ulos juhlimaan lähtiessä. Oli ulkona keli minkälainen tahansa, brittiläiset näyttää paljasta pintaa huomattavasti reippaammin ja lyhyet hameet ja pikkiriikkiset topit on se juttu.


Finns have a more conservative way of dressing, whereas the UK style is often a bit more casual and bohemian - especially on young people!

The absolutely biggest difference I've noticed is in the way people dress when they go out partying. No matter the weather, UK ladies dress a whole lot more revealing and to me it seems like it's all about the short skirts and tiny tiny tops. 

Minimal and chic Scandinavian style outfit with grey wool coat - Minimalistinen ja skandinaavinen yksinkertainen asu harmaan villakangastakin kanssa

Ei niinkään varsinaisesti tyyliin liittyvä juttu, mutta Iso-Britannian shoppailukulttuuri on myös melko erilainen Suomeen verrattuna. Erityisesti pikamuotia shoppaillaan paljon ja varsinkin netissä, toki tähän tietty vaikuttaa myös suurempi tarjonta nettikauppojen osalta kuten Boohoo, Missguided, PrettyLittleThing... Näitä riittää.

Omasta mielestäni brittiläiset ovat rohkeampia muodin ja pukeutumisen suhteen kuin suomalaiset. Ei pelätä käyttää värejä ja yhdistellä printtejä, toisin kuin ehkä me vähän minimalistisemmat suomalaiset.

Suomalaiset pukeutuu käytännöllisemmin. Enkä nyt tarkoita vaan niitä tuulipukuja, vaan ylipäätään esimerkiksi lämpimiä takkeja ja nilkat peittäviä kenkiä talvisin.


Not exactly relating to style, but the shopping culture seems totally different to me between the two countries. Brits shop a lot more fast fashion and especially online, but this is of course affected by the fact that there is a lot more on offer too with the likes of Boohoo, Missguided, PrettyLittleThing, etc.

In my opinion British people are more brave when it comes to their style in comparison to Finns. Brits are not afraid to use bold colours and mix and match different prints, whereas Finnish people tend to prefer a more minimalistic style. 

The Finnish way to dress is more convenience driven. And I'm not only talking about those wind jackets and trousers (we're famous for those, you know?), but also for example warmer coats and shoes that cover your ankles in the winter time. 

How to style grey wrap wool coat - Kuinka pukea harmaa villakangastakki

Vero Moda coat // H&M jeans // &Other Stories shoes

Shop the Look
Minimal and simple Scandinavian style fashion blogger - Minimalistinen ja yksinkertainen skandinaavinen tyyli, muotibloggaaja
Photography by Anu L., editing by Pinja K.

Siinä tosiaan muutamia huomioita joita itselleni tuli mieleen, laittakaa kommenttia alle jos teille tuli mieleen jotakin lisättävää!

Those are some of the notions that came to my mind, let me know in the comments below if you found these surprising or if you have anything to add!

Find Me:
SHARE:

11 December 2019

University Update: What About After Graduation?

Postaus sisältää mainoslinkkejä (affiliate) // This post contains ad links (affiliate)

Minimal chic outfit with ribbed jumper dress and camel coat - Ribbineulemekko ja kamelitakki

Nyt kun viimeinen yliopistovuosi alkaa olemaan puolessa välissä, ajattelin että voisi olla sopiva aika päivitellä taas vähän opintokuulumisia tähän väliin! Ja lähinnä siitä näkökulmasta että "mitäs sitten valmistumisen jälkeen?" Tuo kysymys on nimittäin keskustelun aiheena ja mielen päällä usein nyt kun opinnot on aikalailla loppusuoralla.

Now that my final year in uni is approaching its mid-point, I thought it'd be a good time to share some study related thoughts with you again! This time mostly from the point of view of "what about after graduation?" That question is frequently brought up in the conversations now that we're at the final stages of our undergraduate degree programme.

After graduation for fashion students - Mitä muotiopintojen jälkeen

Tosiaan, mulla on tätä syyslukukautta käytännössä enää kaksi päivää jäljellä, ja perjantaina lennän Suomeen muutamaksi viikoksi ennen kuin sitten tammikuun lopussa palaan vielä viimeisiksi muutamiksi kuukausiksi Iso-Britanniaan. Kyllä, viimeisiksi muutamiksi kuukausiksi. Olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että näiden neljän Glasgow'ssa vietetyn vuoden jälkeen on aika palata kotiin Suomeen ja Helsinkiin. Toistaiseksi pysyvästi ainakin. Pyörittelin pitkään mielessäni myös vaihtoehtoa Lontoosta nyt valmistumisen jälkeen töiden kannalta, ja Lontoo olikin ensimmäiset pari opiskeluvuotta se mun ykkösvastaus aina kun joku kysyi että "joko tiedät mitä aiot tehdä sitten kun valmistut?" Alkuperäinen suunnitelmanihan oli suorittaa myös opinnot Lontoossa, mutta järkisyistä päädyin kuitenkin pohjoisemmas Skotlantiin. Mitä en kyllä kadu ollenkaan, koska jos en olisi silloin hieman päälle kolme vuotta sitten päätynyt Glasgow'hun en olisi tavannut kaikkia niitä ihania ihmisiä joista moni lukeutuu nyt parhaimpien ja läheisimpien ystävieni joukkoon. Lontoo ei edelleenkään ole poissuljettu vaihtoehto, ja koen yhä kovaa paloa kaupunkia kohtaan ja musta olisi ihanaa asua ja työskennellä siellä sitten jossain vaiheessa. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että se vaihe ei ole ihan vielä.

I've technically only got two days left of this autumn semester before I'm flying back home to Finland for a few weeks, and then returning back to Glasgow at the end of January for what's going to be my last few month in the United Kingdom. Yes, the last few months. I've come to the conclusion that after these four years in Glasgow it's time for me to return back home to Finland and Helsinki. At least for indefinitely permanently. I was playing with the idea of London for quite a while too, and for the first couple of years of my studies London was actually my number one reply whenever someone posed the question "do you already know what you're going to do after graduation?" You might or might not know that London was also my initial plan when it came to doing my degree, but for sensible reasons I ultimately ended up a bit further up north in Scotland. Which I'm definitely not regretting, as had I not ended up coming to Glasgow a bit over three years ago, I wouldn't have met all of the amazing people that I have, some of which are now part of my closest and dearest friends. London is still there as an option for sure, and I'm still very drawn to the city and would absolutely love to live and work there at some point in my life. However, right now it feels like that time just isn't right now.

Scandinavian fashion blogger outfit with ribbed jumper dress and camel coat - skandinaavien muotibloggaaja ribbineulemekko ja kamelitakki

FemmeLuxe jumper dress (gifted) // New Look coat // BikBok scarf // Ecco shoes (PR sample)

Shop the Look
Minimal chic outfit with ribbed jumper dress and camel coat - Minimalistinen asu ribbineulemekon ja kamelitakin kanssa

Toinen valmistumisen jälkeiseen aikaan liittyvä kuuma puheenaihe yliopistolla juuri nyt on maisteri, vaiko ei maisteria? Tämän suhteen mun mielipiteet ja ajatukset on menneet sellaista vuoristorataa että huh, mutta lopulta päädyin siihen tulokseen että en nyt ainakaan heti suoraan kandivaiheen jälkeen lähde tekemään maisteria. Varsinkin kun kuulin itse asiassa vasta tällä viikolla, että tämä mun kandivaiheen neljäs eli honours-vuosi onkin kuulemma ikään kuin maisterivaiheen ensimmäinen vuosi! Eli siis käytännössä ainakin skotlantilaisen systeemin mukaan jos tekee neljän vuoden kandin niin silloin maisteriopinnot kestää vain yhden vuoden, kun taas jos ottaa yliopistolta paperit ulos kolmen vuoden jälkeen eikä tee honours-vuotta niin maisteriopinnot kestää kaksi vuotta.

En kuitenkaan sano maisteriopinnoillekaan täysin kokonaan ei, vaan ajatuksenani on mahdollisesti suorittaa maisteritutkinto sitten jos/kun se on uran kannalta jossain vaiheessa tärkeää. Nyt kuitenkin näiden neljän täysipäiväisen opintovuoden jälkeen fiilis on ehdottomasti se, että opiskelu saa hetkeksi riittää ja haluan alkaa ihan todella tekemään töitä ja rakentamaan uraani.

Another hot topic regarding the after graduation life that is constantly coming up in conversations is the question of whether to do a masters degree to not? With this question my thoughts and opinions have literally gone up and down like a rollercoaster, but eventually I came to the decision of not doing one. Especially since I actually learned only this week that this last honours year of my degree is kind of like the first year of a masters degree! Apparently according to the Scottish university system if you do a 4-year bachelors degree with honours your masters would only take one year to complete, whereas if you decided to get a diploma after three years and not return to the honours year you would have to study two years for the masters degree.

However, masters degree is also something I'm not saying no to completely, but my plan is to possibly do one if/when it is beneficial or required for my career advancement at some point. Now that I've been studying on a full-time basis for four years towards the bachelors degree, I feel it's definitely time for me to take a little break from studying and academia, and I want to really start working in the industry and build my carer.

Black ribbed jumper dress, camel coat and white chunky sneakers - Ribbineulemekko, kamelitakki ja valkoiset lenkkarit
Photography by Anu L., editing by Pinja K. 

Mitä taas tulee työhön, uraan ja alaan, niin kiinnostukseni on ehdottomasti muodissa, ja sen piirissä puolestaan markkinointi (erityisesti digimarkkinointi), sosiaalinen media, PR, sisällöntuotanto, stailaus ja journalismi. Oikeastaan siis ne aihealueet, joita olen voinut työstää blogin myötä näin opintojen ohella ja aikana. Vain tulevaisuus kuitenkin näyttää, mille polulle tässä sitten loppujen lopuksi päädytään, sillä mikäänhän ei ole koskaan kiveen hakattua.

When it comes to work, career and industry, my interests lie in fashion, yes, and within the fashion context especially in marketing (digital marketing to be more precise), social media, PR, content creation, styling and journalism. So pretty much the topics I've been able to tap into through blogging during my time as a student. However, only the future will tell which path I ultimately end up on, and nothing is ever set in stone.
Find Me:
SHARE:

26 November 2018

My 7 British Habits

Vieraassa maassa ja kulttuurissa asuessa tulee melkeinpä väkisinkin omaksuttua asuinmaan tapoja ja normeja, kun niitä näkee, kuulee ja todistaa arkielämässä ihan koko ajan. Vaikka kulttuurierot Suomen ja Britannian välillä ei olekaan ihan niin suuria kuin vaikkapa Suomen ja Aasian maiden välillä, niin näiden yli kahden Glasgow'ssa vietetyn vuoden aikana on mullekin tarttunut tiettyjä paikallisia tapoja. Ajattelin, että voisi olla hauska jakaa näitä mulle tarttuneita tapoja teidänkin kanssa, eli tässäpä tulee seitsemän mun brittiläistä tapaa!

Living in a foreign country and culture for a longer period of time means that you pretty much automatically adopt some of that country's and culture's habits and norms as you see, hear and witness them 24/7 in your day to day life. Although the cultural differences aren't as big between Finland and the UK as e.g. between Finland and the Asian countries, after these a bit over two years that I've lived in Glasgow I've picked up some of the local habits. I thought it'd be fun to share some them with you too, so here goes: my 7 British habits!

how-to-style-check-trousers

1. Juon nykyään teetä maidon kanssa. Tai no niin, join kyllä lapsena aina teetä maidolla, mutta ennen Glasgow'hun muuttoa en ollut tehnyt niin enää vuosiin. Nykyäänkin se on vain ja ainoastaan musta tee jonka joukkoon päätyy tilkka maitoa, vihreästä ja muista teelaaduista pidän edelleen maidon kaukana.

2. Olen alkanut käyttää sanaa wee tarkoittamaan jotakin pientä. Erityisesti Skotlannissa wee-sanaa käytetään aina ja joka paikassa kun halutaan ilmaista että jokin on pientä. Kauheasti ei ole sanoja puheeseen näiden vuosien aikana tarttunut, mutta välillä tosiaan yllätän itseni sanomasta 'wee' jotakin.

1. I now drink tea with milk. Well ok, I used to have my tea with milk when I was a child, but I hadn't done that in years until I moved to Glasgow. It's only black tea that I have with a splash of milk though, green and other varieties still remain 'milk-free'.

2. I've started to use the word 'wee' to mean something is small/little. I feel like especially up in Scotland wee is used almost every single time when expressing something is small/little/tiny/etc. There aren't a lot of words or phrases I've adopted, but every once in a while I do catch myself saying wee something.

fashion-blogger-outfit-check-trousers

3. Kävelen huoletta punaisia päin liikennevaloissa. Tämä on huono tapa ja myönnän sen, mutta täällä liikennevalojen merkitys jalankulkijoille on jotenkin ihan kadonnut. Menen yli jos autoja ei tule riippumatta siitä onko valo punainen vai vihreä. Tästä saan kuulla varsinkin suomalaisilta ystäviltäni aina palautetta, sillä olen alkanut harrastaa samaa myös Suomessa.

4. Käytän pesusientä tiskien pesuun. Kyllä, sientä! Olin aluksi niin vakuuttunut vanhan kunnon tiskiharjan paremmuudesta, mutta oon alkanut kääntää kelkkani asian suhteen. Sienellä pestessä saa jotenkin paremman kontrollin ja paineen koko touhuun, kokeilkaapa vaikka!

3. I cross the street no matter if there's a green man or not in the traffic lights. This is quite a bad habit and I admit that, but here the meaning of traffic lights has disappeared for me. I cross the street if there's no cars coming, undependable of the colour of the lights. This is something especially my Finnish friends tell me off about since I've now also started to do this in Finland. 

4. I use a sponge when washing dishes. I was always so sure of the superiority of a brush over a sponge for washing dishes, but I've started to come to the conclusion that a sponge might actually be better after all. It just feels like you'll have more control and can put more pressure on it. 

fashion-blogger-outfit-inspiration-autumn-2018

5. Gin & tonic on nykyään mun suosikkidrinkki. Briteissä on paljon gin-valmistajia, joten varmaankin siksi kyseinen drinkki on täällä niin suosittu ja se tulee nykyään myös itse tilattua aina jos jotain alkoholillista ylipäätään juon. Ilmeisesti myös itse kuningatar pitää gin & tonicista.

6. Fab on löytänyt tiensä mun sanavarastoon. Jos jokin on hienoa, mahtavaa, loistavaa tai vaatii muuten vaan positiivisen ilmauksen niin 'fab!' sopii melkeinpä mihin tahansa asiayhteyteen.

5. Gin & tonic is nowadays my favourite drink. I don't know if it's because there are so many gin producers here in the UK and it seems to me that most of the UK population seems to really like their G&T, but now if I decide to go for an alcoholic drink my go-to order is always a gin and tonic. 

6. I've started to use the word 'fab'. It just seems fitting whenever I need to express that something is amazing, great or indeed, fabulous. 

expat-life-in-the-uk

Bershka trousers // Second hand jumper // ONLY faux leather jacket // H&M hat // Reebok shoes // Bag from Sri Lanka

Shop the Look


fashion-blogger-outfit-inspiration-how-to-wear-check-trousers
Photographed by: Jude D

7. Valitan melkeinpä päivittäin a) säästä, tai b) julkisesta liikenteestä. Tässä toinen ei-niin-hyvä tapa, mutta ihan oikeasti ainakin arkipäivisin tulee aina valitettua jommasta kummasta kun ihmiset ympärilläkin tekee niin! Ja joo, ihan samoista asioistahan ihmiset valittaa myös Suomessa mutta täällä ollaan jotenkin ihan eri mittakaavassa. Tästä tavasta pitäisi kyllä ainakin opetella eroon, valittaminen ja negatiivisuus vain ruokkii negatiivisuutta!

7. I complain about a) the weather, b) public transport almost on a daily basis. This is another not-so-good of a habit of mine, but to be honest with you I tend to complain about at least one of these almost every day since everyone around me does so too! I do complain about the exact same things back in Finland too though, but here it's just somehow on a completely another level. This is a habit I should definitely learn to stray away from as negativity and complaining just feeds negativity !

Find Me:
Bloglovin, Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube, theblogjungle
Postaus sisältää affiliate-linkkejä // This post contains affiliate links
SHARE:

21 November 2018

For the Love of Coffee

Yheistyössä // in collaboration with Slurp

Ulkomailla asuessa eteen tulee väkisinkin tilanteita, kun kaipaa suomalaisuutta ja tiettyjä juttuja Suomesta. Perhettä ja ystäviä totta kai kaipaa aina, mutta ihmisten lisäksi ainakin tällä ulkosuomalaisella tulee usein melkoinen ikävä oikeaa suomalaista ruisleipää sekä ihan erityisesti hyvää suomalaista kahvia kohtaan.

As an expat there are definitely those moments in my life when I miss certain Finnish things. Of course I always miss my friends and family, but alongside people at least this expat often finds herself missing the real Finnish rye bread, and especially good Finnish coffee. 

slupr-kahvielämys-coffee-subscription

Jos mua yhtään tuntee, niin tietää kyllä että kahvi on mulle melkeinpä pyhä asia, ja ihan erityisesti se aamun ensimmäinen kahvi on sellainen jonka haluan nauttia rauhassa ja mahdollisimman vähin häiriöin. Kyllä, äitini on joskus kurkannut kahvimukiini ja todennut että vielä ei ole turvallista puhua mulle kun mukissa oli vielä reippaasti jäljellä. Ja jos kahvi on vielä ihan erityisen hyvää, niin aamuinen kahvihetki on totta kai monin verroin parempi. Oonkin saanut nyt muutaman kuukauden ajan nauttia Slurp:in ihanista kahveista, ja voin kertoa että laadukas suomalainen kahvi tuntuu kerta toisensa jälkeen melkoiselta arjen luksukselta.

If you know me at all, you'll know that coffee is almost like a sacred thing for me. And it's especially that first cup of coffee in the morning that I want to be able to really enjoy without rush and with as little disturbing as possible. Yes, my mum has actually once taken a look into my cup and decided that it wasn't safe to start talking to me yet as the cup was still over a half full. And of course, if the coffee is exceptionally good then that obviously makes my morning coffee moment even better. Lately I've been able to start my days with delicious Slurp coffees, and I can tell you that good quality Finnish coffee feels like a little everyday luxury time after another.

artesan-coffee-subscription-slurp-kahvi

Slurp on tosiaan kahvielämyspalvelu, joka toimittaa kahvin suoraan postiluukusta kotiin joko papuina tai valmiiksi jauhettuna ihan oman mieltymyksen ja kotona olevien kahvilaitteiden mukaan. Meidän postiluukusta Slurp-paketti on yleensä kolahtanut sisään maanantaisin sillä välin kun olen luennolla, eikä muuten ole mitään parempaa kuin tulla maanantaina yliopistolta kotiin ja löytää kahvilta tuoksuva paketti eteisestä! Tilausta tehdessä saa myös itse valita haluaako kahvinsa tumma- vai vaaleapaahtoisena, tai sitten voi tehdä niin kuin minä ja valita vaihtoehdon jossa jokatoinen toimitus on vaaleaa ja jokatoinen tummaa, jolloin pääsee helposti maistelemaan monia erilaisia kahveja. Slurp toimii yhdessä Suomen eri pienpaahtimoiden kanssa ja listalta löytyy muun muassa Kaffa Roastery, Mokkapuu, Punainen Kirahvi ja monia monia muita paahtimoita! Kaikki kahvit toimitetaan tuoreena suoraan paahtimoilta kotiin, ja kahvi tuoksuu ja maistuu tuoreelta myös tällaisen pidemmän toimitusmatkan jälkeenkin.

Slurp is a coffee subscription service, that delivers your coffee straight to your home through the letter box, and you can decide whether to have your coffee delivered as beans or ground depending on your preference and coffee equipment. I've usually received mine on Mondays, and it's such a great feeling coming home from a lecture to find a coffee smelling Slurp package waiting in the hallway. When placing your order you also get to choose whether to have your coffees light or dark roasted, or you can do like I did and choose the option where every other coffee is light roast and every other is dark roast, which is a great way to try and taste all different kinds of coffee. Slurp works together with multiple small artisan roasteries in Finland, e.g. Kaffa Roastery, Mokkapuu (Mocha tree) and Punainen Kirahvi (Red Giraffe). All the coffees are delivered fresh straight from the roasteries, and the coffee smells and tastes fresh even after a longer delivery journey!

slurp-kahvi-coffee-subscription-box

Suomen lisäksi Slurp toimittaa DHL:n kautta oikeastaan minne vain, joten asuinmaasta riippumatta ihan kaikki voivat nauttia suomalaisista pienpaahtimoiden kahveista olipa sitten Suomessa asuva henkilö, ulkosuomalainen kuten minä, tai ulkomaalainen suomalaisesta kahvista kiinnostunut tyyppi. Uskon että varsinkin monia muita ulkosuomalaisia lämmittää tieto siitä, että suomalaista laatukahvia voi ihan oikeasti saada suoraan postiluukusta sisään toimitettuna!

Outside of Finland, Slurp delivers via DHL almost anywhere, so no matter the country of residence everyone can enjoy Finnish artisan coffee - whether you're living in Finland, an expat like myself, or just really interested in and passionate about Finnish coffee. I believe all the other Finnish expats really appreciate the news that you're able to get Finnish quality coffee delivered straight through your mailbox! 

slurp-kahvi-artesan-coffee-subscription-box
Photos of me by: Anu L.

Blogin lukijoilla on nyt mahdollisuus saada 5€:n alennus Slurp-kahvielämyksen ensimmäisestä kahvista käyttämällä koodia 'pinjak', joka on voimassa maaliskuun 2019 loppuun asti. Täältä voitte lukea lisää Slurp-kahvielämyksestä ja lunastaa koodin tilauksen yhteydessä.

Tässä on muuten myös ihan loistava lahjavinkki joulua silmällä pitäen kahvi-intoilijoille tai niille ihmisille joille ei ikinä tunnu keksivän lahjaa tai joilla on jo kaikkea! Esimerkiksi aina vaikeille lahjottaville äideille ja isille Slurp-elämys toimisi varmasti hyvin, tai jos haluaa lahjoa ulkomailla oleskelevaa läheistä niin mikä olisi parempi yllätys kuin säännöllisesti postiluukusta kolahtava paketti suomalaista kahvia.

Slurp is now offering a 5€ discount on the first coffee of the subscription when using the code 'pinjak' at the checkout. The code is valid until the end of March 2019. You can read more about the Slurp coffee experience and place your order here

This would also make just the perfect Christmas present to any coffee enthusiasts, or to those that you always struggle to find a present for or who already seem to have everything! For example mums and dads that are always difficult to find a present for, a Slurp subscription would be a great idea. Or if you know an expat that you're wanting to remember with a little something this Christmas, then what would be better than gifting them some great coffee. 

Find Me:
SHARE:

14 November 2018

Study Update: International Fashion Branding

fashion-studies-united-kingdom

Pitkästä aikaa opiskelujuttuja kehiin! Mun opinnoista täällä Skotlannissa tulee aina aika ajoin kysymyksiä ja aihe tuntuu kiinnostavan monia, joten ajattelin että voisi olla pienen opiskelupäivityksen aika sillä edellisestä kerrasta on taas vierähtänyt jonkin aikaa ja tämäkin lukuvuosi alkaa pikku hiljaa olemaan jo puolessa välissä. Tässä siis kunnon infopläjäys mun opinnoista, mutta laittakaa kommenttia tulemaan mikäli tulee vielä jotain kysymyksiä mieleen!

Long time no study updates! Every once in a while I get questions regarding my studies and studying in a different country in general, and since it's been quite some time since the last study related post I thought it could be a good time for an update again. Prepare for a long post since this one has a lot of information, but do leave me a comment if there's still something you want to ask! 

university-fashion-courses-united-kingdom

Mitä?

Opiskelen International Fashion Branding -tutkintoa Glasgow'ssa. Kyseessä on Bachelor of Honours (BA Hons) -ohjelma, eli vastaa siis Suomen kanditutkintoa. Jos tutkintoa pitäisi verrata Suomen yliopistoihin, kuuluisi tämä mun tutkinto kauppatieteiden piiriin.

Miksi?

Tiesin jo pitkään haluavani opiskella muotia, mutta en suunnittelua vaan nimenomaan kaupallista puolta. Myös Iso-Britanniassa opiskelu oli pitkäaikainen salainen haaveeni, ja yliopistoon tiesin haluavani lukion jälkeen joka tapauksessa. Suomessa muotiopinnot pystyy yliopistossa kandi-tasolla suorittamaan vain Aallossa ja sekin on nimenomaan suunnittelupuolta. Suoritin lukion jälkeen muotimarkkinoinnin kurssin Helsinki Desgin Schoolissa, jonka aikana hain muutamaan kouluun Iso-Britanniassa. Alkuperäinen haave ja suunnitelma oli lähteä Lontooseen, ja sainkin opiskelupaikan parilta eri koululta, mutta kun vaihtoehtoina oli ilmainen yliopisto tai 9000 puntaa/vuosi maksavat opinnot (ja suuri ero asumiskuluissa!) niin päädyin kuitenkin loppujen lopuksi suorittamaan muotiopintoni Glasgow'ssa Lontoon sijaan. Rehellisesti myönnän, että ajoittain tulee edelleen hetkiä kun hieman kadun päätöstäni olla lähtemättä Lontooseen vaikka siihen tilaisuus tarjoutuikin.

Mitä opinnot sisältävät?

Opinnot sisältävät tosiaan pääasiassa kaupallisia opintoja. Erityisesti ensimmäisenä vuonna kurssit ovat todella "yleispäteviä" eivätkä keskity varsinaisesti muotiin, mutta mitä edemmäs opinnoissa mennään niin sitä enemmän opiskeltavat asiatkin liittyvät muotiin, mikä puolestaan lisää omaa motivaatiota ja kiinnostusta. Kurssit ja lukujärjestykset tulevat yliopistolta valmiiksi määrättyinä eikä sisältöön voi itse juurikaan vaikuttaa, mutta jokaisena vuonna annetaan muutama option module -vaihtoehto, joista jokainen opiskelija valitsee itselleen mieluisimman. Muutamia tähän mennessä suorittamiani kursseja ovat muun muassa Business of Social Sciences, Contemporary Fashion Branding, Consumer Buying Behaviour, Essentials of Managing Human Resources, Event Delivery and Management ja Digital Fashion Branding. Melkeinpä kaikilla kursseilla tehdään paljon ryhmätöitä joiden mukaan määräytyy osa kurssin arvosanasta, mutta ryhmätöiden lisäksi kursseilla on myös yksin tehtäviä presentaatioita, esseitä, portfolioita ja tenttejä.

What?

I'm studying on the International Fashion Branding programme here in Glasgow. It's a Bachelor of Honours (BA Hons) course, and it's pretty much only commercial/business studies and not about designing or manufacturing. 
Why? 

I had known for a long time that I wanted to study fashion, and especially the commercial side of it. Studying in the UK had also been a long-time secret dream of mine, and I always knew studying in university was something I definitely wanted to do after school. In Finland the options for fashion studies in university are very limited, and it's really only designing you can do on the undergraduate level. After high school I completed a short fashion marketing course in Helsinki Design School, and during that I applied to a few schools and programmes in the UK. My original dream and plan was to study in London, and I did get offered a place on a couple of different programmes, but when I had to decide between getting free education or paying £9,000 a year I ultimately opted to do my studies in Glasgow instead of London. I admit that sometimes I do have little moments of regret of not going to London when there was the chance for it though. 

What is it exactly?

Most of it is business studies that can be applied to any industry. Especially first year modules are really generic and do not focus that much on fashion per se, but the further I proceed with the programme the more the contents are about fashion. And that definitely boosts my motivation and interest. Alongside the compulsory modules that are built into the programme, each year every student gets to choose an option module from a set of around 5 different options. Some of the modules I've had so far are e.g. Business of Social Sciences, Contemporary Fashion Branding, Consumer Buying Behaviour, Essentials of Managing Human Resources, Event Delivery and Management, and Digital Fashion Branding. Pretty much all modules include a lot of group work for assignments, but there are also individual presentations, essays, portfolios and exams that are used as part of assessment for the modules.

studying-fashion-in-the-uk

New Look coat // ASOS jeans // Second hand top // H&M blazer // Vagabond shoes

Shop the Look

international-fashion-branding-studies-university

Kuinka kauan opinnot kestää?

Suurin osa Skotlannissa suoritettavista kandiohjelmista on nelivuotisia. Vaihtoehtona on myös valmistua kolmen vuoden jälkeen ja jättää itse kandia vastaavan tutkielman kirjoittaminen kokonaan pois, mutta silloin Bachelor of Honours -tutkinnon sijaan kyseessä on vain Bachelor-tutkinto. Mulla on tällä hetkellä käynnissä kolmas yliopistovuoteni, ja koska aion kyllä Honours-vuoden suorittaa ja kandin kirjoittaa niin noin puolitoista vuotta on vielä/enää jäljellä. Valmistun siis kesällä 2020, hullua miten siihenkin on enää niin vähän aikaa!

Miten eroaa Suomesta?

Mullahan ei itse ole henkilökohtaista kokemusta korkeakouluopinnoista Suomessa, eli nämä erot pohjautuu ihan vain siihen mitä olen kavereilta kuullut ja nähnyt. Yhtenä eroavaisuutena on tietysti tuo kandiin johtavien opintojen nelivuotinen kesto verrattuna Suomen yleiseen kolmeen vuoteen. Myös opetustyylissä ja yliopiston käytännöissä on mun mielestä eroja siinä, että täällä opiskelijoilla ei ehkä ole ihan niin paljon vapautta kuin Suomessa. Lukujärjestykset lyödään tosiaan valmiina käteen, opintoja ei tietääkseni pysty nopeuttamaan vaan kurssit suoritetaan silloin kun ne on ohjelmaan suunniteltu, käytännössä kaikessa on läsnäolopakko, ja meno muutenkin välillä jopa hiukan lukiomaista. Myöskään haalarikulttuuria täällä ei tunneta, ja Suomen yliopistohaalarit aiheutti opiskelukavereissa suurta hilpeyttä kun niitä joskus googlesta esittelin :D Opiskelijatapahtumia ja -juhlia ei myöskään järjestetä samalla tavalla kuin Suomessa, eikä sitseistä ole täällä kuultukaan.

Miten haetaan?

Hain kouluihin ihan samalla tavalla ja samaa reittiä kuin paikallisetkin opiskelijat hakevat, eli brittiläisen UCAS-portaalin kautta, joka on samantapainen kuin Opintopolku Suomessa. Pääsykokeita mulla ei ollut, vaan hakiessa merkkasi lähinnä ylioppilastodistus, lukion päättötodistus, oma motivaatiokirje ja suositukset. Itselläni oli hurjasti apua ja hyötyä Helsinki Design Schoolin muotimarkkinointi-kurssista, sillä se osoitti motivaationi ja kiinnostukseni aihetta kohtaan ja sain sieltä myös suosituskirjeen liitettäväksi hakemukseeni. Joidenkin koulujen muotilinjoille vaaditaan myös portfolio jonka sisältö vaihtelee koulusta ja linjasta riippuen, mutta mun ei tosiaan tarvinnut portfoliota alkaa väkertämään. Mun ei myöskään tarvinnut tehdä IELTS-testiä, jonka moni brittikoulu vaatii ulkomailta tulevilta opiskelijoilta.

For how long?

Most of the undergraduate/bachelor programmes in Scotland take four years to complete. There's also the option of graduating after the third year without doing your final year dissertation, but this would only give you a Bachelors degree without the Honours. I'm currently in the middle of my third year at uni and I'm definitely going to write my dissertation and do the Honours year, which means I've got around a year and a half to go now. So I'll be graduating in summer 2020, crazy how that's so close already! 


What's different compared to Finland?

Obviously I don't have any personal experience of higher education in Finland, so I'm basing these differences only on what I know and what I've heard and seen from my friends who are studying in Finland. One of the biggest differences is probably the duration, as in Finland most of the undergraduate courses take three years to complete. There are also differences in the delivery and university policies, and it seems to me that in Finland students have a bit more freedom. There are also certain old traditions with university studies in Finland that are obviously something that Scotland and the rest of the UK are not familiar with. 


How to apply?

I applied just like everyone else does, through UCAS. They looked at my matriculation examination results, my final high school diploma, my personal statement, and references. Completing the fashion marketing course at Helsinki Design School was hugely beneficial for me in my application process as it showed my genuine interest and motivation towards the field, and I also got a reference from the director of education. Some fashion programmes in the UK also require applicants to do a portfolio but that wasn't asked from me, and neither was an IELTS test that is also often required from students that come into the UK from abroad. 

international-fashion-branding-degree-university

Mikä on parasta/mielenkiintoisinta?

Kaikkein mielenkiintoisinta on ihan ehdottomasti kaikki muotiin suoraan liittyvät kurssit ja tehtävät! Tähän mennessä kaikkein mieluisin kurssi on varmaankin tällä hetkellä käynnissä oleva Digital Fashion Branding, joka käsittelee paljon muun muassa sosiaalista mediaa ja kuinka digitalisaatio on muuttanut muotimarkkinointia ylipäätään. Yleisesti ottaen kaikki markkinointiin liittyvät kurssit on myös olleet mun mieleen!

Mikä on tylsintä?

Erityisesti ensimmäisenä vuonna monet yleispätevät kurssit olivat ajoittain todella puuduttavia, joista ihan ehdottomasti Business of Social Sciences oli ehdottomasti pahin. Ymmärrän kyllä että esimerkiksi kirjanpidon perusteet on kaikkien kaupallisia opintoja suorittavien hyvä osata, mutta tuon Business of Social Sciences -kurssin perimmäistä tarkoitusta ja hyötyä en kyllä vieläkään ymmärrä :D Jotkut kurssit myös tuntuvat jumittavan paikoillaan viikosta toiseen kunnes ihan vasta muutama viikko ennen palautuksia havahdutaan siihen kuinka paljon tekemistä vielä on. Itse tykkään hoitaa asioita mahdollisimman nopeasti alta pois, joten "paikallaan pysyminen" on välillä aiheuttanut pientä turhautumista ja stressiä.

What's best / most interesting about it?

The most interesting modules and assignments are definitely the ones relating to fashion! So far I think my absolute favourite module has been the Digital Fashion Branding module that I'm currently taking. The contents have a lot to do with social media and how digital advancements in general have affected fashion marketing. All the marketing related modules have also been something I've really enjoyed and found interesting! 


What's the worst / least interesting about it?

Especially the generic first year modules were pretty boring, and the absolute worst was definitely a module called Business of Social Sciences. I do understand that for example accounting/finance basics are something every business student should have at least some kind of knowledge about, but the purpose and benefit of that Business of Social Sciences module is still unclear to me :D Some modules also feel like they're not going anywhere and staying stagnant for weeks, and then it's only a few short weeks before submissions that you realise how much there actually still is to complete. I'm the kind of person who likes to get things over and done with as soon as possible, so this is something that's been a source of frustration and stress for me at times. 

fashion-studies-in-the-united-kingdom-glasgow-scotland
Photographed by: Henna S
Mitä opintojen jälkeen?

Tällä hetkellä pyörittelen päässäni erilaisia vaihtoehtoja, mutta Helsinki ja Lontoo vetävät puoleensa kaikkein vahvimmin juuri nyt. Oon kuitenkin myös miettinyt muita skandikaupunkeja, esimerkiksi Tukholmassa ja Kööpenhaminassa on aika hyvin töitä tarjolla muodin parissa. Silloin kun lähdin Suomesta kotimainen muoti oli vielä aika lapsenkengissä, mutta jo lyhyessä ajassa on tapahtunut hurjaa kehitystä Suomi-muodin maailmassa. Lontoo puolestaan houkuttelee koska se oli aina se mun suurin ja alkuperäinen haave, ja kyllähän suurin osa alan työpaikoistakin on nimenomaan Lontoossa. Tällä hetkellä kaikki on kuitenkin vielä suht auki, joten turha vielä alkaa lyömään suunnitelmia lukkoon kun opintojakin on tosiaan jäljellä vielä noin puolitoista vuotta. Tällä hetkellä mietin myös että teenkö maisterin suoraan kandin jälkeen, vai menenkö töihin ja suoritan maisterin tutkinnon sitten jos/kun se on uralla etenemisen kannalta välttämätöntä. Mitä taas tulee työtehtäviin joiden parissa haluaisin tulevaisuudessa työskennellä, on markkinointi, sosiaalinen media, PR ja stailaustehtävät tällä hetkellä itseä eniten kiinnostavat osa-alueet.

What next?
At the moment I've got a few different options I'm playing with in my head, but right now Helsinki and London are the cities that are calling my name the loudest. Other cities in Scandinavia are also something I've been thinking about, and e.g. Stockholm and Copenhagen both have quite a good fashion scene. When leaving Finland the fashion industry there was still very small, but already in this short amount of time there's been some major changes and developments. And London is of course an option because it was always the plan and dream to begin with, and obviously lot of the jobs in fashion industry are based in and around London. But right now nothing is set in stone so there's no point in making any specific plans yet, and I've still got around 18 months before graduation anyway. Right now I'm also considering whether to do my masters degree right after, or to get a job first and complete masters if/when it is necessary for my career progression. And as for the areas I'd like to be working in, it's marketing, social media, PR and styling that interest me the most right now. 

Find Me:
Postaus sisältää affiliate-linkkejä // This post contains affiliate links
SHARE:
Blogger Template Created by pipdig